חדשות

מחירו היקר של האלכוהול הזול: 13 מקרי מוות בישראל בגלל צריכת אלכוהול מזויף

מאז תחילת 2018 מתו בישראל 13 אנשים מצריכת משקאות אלכוהוליים מזויפים וחמישה התעוורו | ההערכה היא כי מספר המקרים גדול בהרבה מהמדווח

משקאות אלכוהוליים. חשש שהחומר המסוכן הופץ באמצעות בקבוקי אלכוהול באזור הצפון. אילוסטרציה

מתחילת שנת 2018 מתו בישראל 13 בני אדם וחמישה לקו בעיוורון עקבות צריכת משקאות אלכוהוליים מזויפים. כך נמסר בסוף השבוע ממשרד הבריאות. עם זאת צוין כי אלה הם רק נתונים שדווחו ואומתו בבדיקות מעבדה ובפועל ההערכה היא כי מספר המקרים גדול הרבה יותר. המשקאות הנפוצים לזיוף: וויסקי, וודקה ועראק, הנמכרים בפיצוציות ובקיוסקים. ההערכה: שוק האלכוהול המזויף מגיע לכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה.

"התופעה של מכירת משקאות אלכוהוליים לא תקניים המכילים מתנול בריכוזים מסוכנים, הן במרכולים והן בקיוסקים, נפוצה מאוד בישראל", הדגישו במשרד הבריאות. יחד עם זאת, קשה לאמוד את היקפה המלא. הסיבה: אי דיווח עקבי על ידי בתי החולים, כאשר למשרד הבריאות מגיעים דיווחים רבים על הרעלות נקודתיות.

בין הדוגמאות האחרונות שהובאו בהודעה הרשמית: החודש (אוגוסט 2019) דווח למשרד הבריאות שבבית החולים לניאדו בנתניה נפטר אלמוני כתוצאה מהרעלת מתנול. בדמו נמדד ריכוז מתנול של 30 מ"ג. גם בית החולים שיבא דיווח על אישה שאושפזה כתוצאה מהרעלת מתנול. בדמה נמדד מתנול בריכוז 14 מ"ג והביטויים הפיזיים של ההרעלה היו הקאות מרובות, קשיי נשימה ופגיעה בראייה.

ביולי 2019 דווח בית החולים אסותא באשדוד על אדם שאושפז כתוצאה מהרעלת מתנול וגם אצלו התבטאה ההרעלה בהקאות מרובות, בקשיי נשימה ועיוורון. ביוני דווח על מקרה תמותה אחד באשקלון, ככל הנראה כתוצאה מהרעלת מתנול.

"משקאות אלכוהוליים החשודים כמזויפים עלולים להכיל רמות גבוהות מעל התקן המותר, של הרעל מתנול", הדגיש ד"ר רוני ברקוביץ', מנהל אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות.

בשנה שעברה, במבצעים שביצעו יחידות האכיפה של משרד הבריאות יחד עם המשטרה ורשויות מקומיות, נתפסו והושמדו כ-30 אלף בקבוקי אלכוהול מזויף ונסגרו שלוש מעבדות פיראטיות. כמה מהפשיטות נעשות בעקבות המקרים שהגיעו לבתי החולים.

מתנול הוא חומר רעיל במיוחד למערכת העצבים. הרעלת מתנול קלה איננה שונה מהרעלת אלכוהול רגיל וביטוייה: בחילות, הקאות ואיבוד הכרה. עם זאת, הרעלת מתנול חמורה עלולה לגרום לעיוורון ואף למוות. שתיית משקה המכיל מתנול נקשרת לתופעות לוואי קשות מאוד, ביניהן: עיוורון, חמצת מטבולית, פגיעה עצבית, איבוד הכרה, פרכוסים, אובדן הכרה, "קומה" ואף מוות. צריכת המשקאות האלכוהוליים המזויפים שנבדקו ובהתבסס על בדיקות המעבדה הדגימה עד כמה היא מסכנת חיים ותביא בוודאות גבוהה לחבלה בבריאותו", ציין ד"ר ברקוביץ'.

הסיבה להימצאו של מתנול באלכוהול המזויף היא כלכלית. החומר מוחדר לאלכוהול תעשייתי שהוא זול יותר מהאלכוהול לשתייה וזולג גם לידי גורמים עברייניים או דרכם לשוק המשקאות.

רשות המיסים, שאחראית על תקנות הכהילים המפוגלים, נמצאת בעיצומו של הליך עדכון תקנות על מנת להסיר את המתנול כחומר פיגול. המהלך נעשה בעידוד משרד הבריאות. המתנול כחומר פיגול הוא גורם הסיכון העיקרי בשתיית כוהל מפוגל, המגיע באופן לא חוקי לצרכן. מכון התקנים שאחראי לקביעת התקן של האלכוהול ואגף ניהול תעשיות במשרד הכלכלה תומכים בצורך לעדכן את התקנות הכהילים המפוגלים. מכון התקנים איתר שיטות מקובלות שפורסמו על ידי רשת מעבדות המכס האירופאיות לקביעת נוכחות חומרי הפיגול הנפוצים ברוב מדינות אירופה (methyl ethyl ketone, isopropyl alcohol, denatonium benzoate).

עדכון תקנות הכהילים המפוגלים, מקווים במשרד בריאות, יביא להפסקת מקרי המוות והעיוורון המיותרים, כפי שאכן הושג במדינות אירופה.

על השאלה כיצד ניתן לזהות משקאות אלכוהוליים מזויפים, הציג משרד הבריאות את הכללים הבאים: כאשר מחיר המשקה זול באופן מיוחד; כאשר התווית עליו חסרה פרטים כמו כתובת היצרן ושמו המלא; היעדר תאריך ייצור על התווית המודבקת על הבקבוק וכן חסר מספר האצווה; כאשר מסתכלים בחנות על שורה של בקבוקים מאותו הסוג וניכר שגובה מילוי הנוזל איננו אחיד – אלה הם סימנים למילוי ידני. כמו כן, כאשר יש טעות כתיב בתווית וכאשר התווית מודבקת באופן לא ישר ומבחינים שהפקק נפתח בעבר.

נושאים קשורים:  בקבוקי אלכוהול מזויפים,  אלכוהול מזויף,  חדשות,  מקרי מוות,  עיוורון,  ד"ר רוני ברקוביץ',  מתנול
תגובות